Nadchodzi sezon, podczas ktĂłrego liczba zgĹoszeĹ assistance znacznie wzrasta.
WedĹug danych Europ Assistance Polska najczÄstszymi przyczynami kontaktu z Centrum Alarmowym w sezonie jesienno-zimowym sÄ rozĹadowane akumulatory zamarzniÄte pĹyny czy zamki oraz kolizje spowodowane ĹliskÄ nawierzchniÄ i nieodpowiednimi oponami. Aby zminimalizowaÄ ryzyko tego typu zdarzeĹ naleĹźy odpowiednio przygotowaÄ samochód do sezonu.
Akumulator
Przed rozpoczÄciem sezonu zimowego powinniĹmy sprawdziÄ kondycjÄ akumulatora i jego napiÄcie. UsĹuga tego typu w wiÄkszoĹci warsztatów jest bezpĹatna. Test sprawnoĹci akumulatora pozwala oceniÄ wydolnoĹÄ baterii pod obciÄ Ĺźeniem oraz przewidzieÄ, jak zachowa siÄ ona podczas duĹźych mrozów. JeĹźeli akumulator nie bÄdzie odpowiednio naĹadowany, kierowca moĹźe mieÄ problem z odpaleniem silnika. Zdarza siÄ równieĹź, Ĺźe winÄ za niedoĹadowany akumulator ponosi ukĹad Ĺadowania. W tym przypadku moĹźemy samodzielnie zmierzyÄ napiÄcie na zaciskach akumulatora przy pracujÄ cym silniku. JeĹli napiÄcie jest niĹźsze niĹź 13,7 V lub wyĹźsze niĹź 14,5 V, prawdopodobnie alternator wymaga naprawy.
Opony
Kiedy temperatura powietrza w ciÄ gu dnia spada poniĹźej – 7 °C, naleĹźy jak najszybciej wymieniÄ opony. Zimowe ogumienie, w odróĹźnieniu od letniego, posiada gĹÄbszy bieĹźnik, który zwiÄksza przyczepnoĹÄ samochodu na drodze. Jest równieĹź wyprodukowane z innych mieszanek gumowych, które zachowujÄ miÄkkoĹÄ nawet przy najniĹźszych temperaturach. Opony zimowe powinny mieÄ równomiernie zuĹźyty bieĹźnik, którego gruboĹÄ nie powinna byÄ mniejsza niĹź 4 mm. DziÄki powyĹźszym cechom droga hamowania auta wyposaĹźonego w ogumienie dostosowane do panujÄ cych warunków pogodowych, moĹźe skróciÄ siÄ nawet o 30% w porównaniu do opon letnich. Nie warto równieĹź oszczÄdzaÄ na oponach caĹorocznych. SprawdzÄ siÄ one tylko w przypadku samochodów kompaktowych, które poruszajÄ siÄ przede wszystkim po mieĹcie. W warunkach zimowych struktura opon caĹorocznych nie zapewni tak wysokiej przyczepnoĹci do jezdni jak opony zimowe.
Stan pĹynów eksploatacyjnych
PrzygotowujÄ c auto do zimy istotne jest, aby dodatkowo zrobiÄ przeglÄ d pĹynów eksploatacyjnych. Szczególnie waĹźna jest temperatura krzepniÄcia pĹynu w ukĹadzie chĹodzenia, która nie powinna byÄ wyĹźsza niĹź – 37°C. WaĹźna jest równieĹź regularna wymiana pĹynu hamulcowego. Aby ukĹad hamulcowy pracowaĹ w minusowych temperaturach bez zakĹóceĹ, pĹyn powinien byÄ niskiej lepkoĹci. Dodatkowo na czas zimy warto zainwestowaÄ w syntetyczny olej silnikowy, który gwarantuje Ĺatwy start silnika w warunkach niskiej temperatury, a takĹźe skróci czas dotarcia oleju do najdalszych wÄzĹów tarcia. Sprawdzenie temperatury krzepniÄcia pĹynów eksploatacyjnych jest niezwykle proste. Wystarczy pobraÄ próbki pĹynów np. za pomocÄ strzykawki, a nastÄpnie wlaÄ je do niewielkich naczyĹ i wstawiÄ do zamraĹźalnika. JeĹźeli po 2-3 h pĹyny pozostanÄ w formie cieczy, ich temperatura krzepniÄcia jest odpowiednia.
Uszczelki, zamki, wycieraczki
Gumowe uszczelki w drzwiach i klapie bagaĹźnika naleĹźy posmarowaÄ silikonem lub wazelinÄ technicznÄ , która zapobiegnie ich przymarzaniu oraz uszkodzeniu podczas otwierania samochodu przy temperaturze poniĹźej zera. Na wypadek zamarzniÄtego zamku warto nosiÄ przy sobie odmraĹźacz do zamków.
Istotne znaczenie szczególnie o tej porze roku, ma równieĹź stan wycieraczek. Zanim wyruszymy w podróĹź autem powinniĹmy sprawdziÄ, czy wycieraczki nie przymarzajÄ do szyby. JeĹźeli wycieraczki sĹabo zbierajÄ brud to znak, Ĺźe ich pióra siÄ zuĹźyĹy i naleĹźy je wymieniÄ na nowe. Istotny wpĹyw na ich jakoĹÄ ma równieĹź pĹyn do spryskiwaczy. Powinien byÄ on przede wszystkim odporny na zamarzanie, mieÄ dobre wĹaĹciwoĹci myjÄ ce, dobrze smarowaÄ gumowe pióra wycieraczek oraz byÄ neutralny dla gumy i powĹoki lakierniczej.
Dodatkowe wyposaĹźenie
Warto równieĹź wyposaĹźyÄ siÄ w dodatkowy sprzÄt, który bÄdzie przydatny podczas zimy. NiezbÄdne w odĹnieĹźaniu auta bÄdÄ : zmiotka, skrobaczka lub ewentualnie odmraĹźacz do szyb w pĹynie oraz nieprzemakalne rÄkawice. Dodatkowo uĹźyteczne okazaÄ siÄ mogÄ przewody rozruchowe, linka holownicza oraz ĹaĹcuchy Ĺniegowe, które moĹźemy woziÄ w bagaĹźniku. PamiÄtajmy równieĹź o koniecznoĹci posiadania kamizelki odblaskowej, która zapewni kierowcy widocznoĹÄ w razie koniecznoĹci dokonania naprawy pojazdu.
Ubezpieczenie z pakietem assistance
W zimie szczególnie przydatne okazujÄ siÄ usĹugi assistance, które gwarantujÄ caĹodobowÄ pomoc na drodze. Wyniki Ogólnopolskiego Badania Assistance przeprowadzonego na zlecenie Europ Assistance Polska pokazujÄ , Ĺźe to wĹaĹnie assistance samochodowy jest najpopularniejszy wĹród Polaków – posiada je 91% kierowców, a 87% badanych uwaĹźa, Ĺźe holowanie pojazdu jest najbardziej przydatnym Ĺwiadczeniem. JednakĹźe pakiety assistance oferujÄ szerszy zakres usĹug: usprawnienie na miejscu zdarzenia, dowóz paliwa, organizacjÄ noclegu dla kierowcy i pasaĹźerów w razie koniecznoĹci pozostawienia niesprawnego pojazdu warsztacie, moĹźliwoĹÄ wynajmu pojazdu zastÄpczego lub kontynuacjÄ podróĹźy innymi Ĺrodkami transportu. Warto rozszerzyÄ podstawowÄ polisÄ OC o Ĺwiadczenia assistance, by w razie awarii lub kolizji móc skorzystaÄ z szeregu przydatnych ĹwiadczeĹ.
Link do strony artykułu: https://blog.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/przygotowanie-auta-do-zimy